Vrije Universiteit Brussel


TransportTechnologie: Batterijen

ETEC heeft een ruime ervaring opgebouwd aangaande test- en laadtechnieken voor batterijen en beschikt over een infrastructuur terzake.

Inductieve lading

Bij de zogenaamde "inductieve lading" is het mogelijk de batterijen van een elektrischr voertuig op te laden zonder gebruik te moeten maken van kabels of stekkers. De inductieve lader bestaat uit twee, fysisch afzonderlijke, helften van een transformator: de primaire wikkeling bevindt zich op de vaste grond en de secundaire wikkeling op het voertuig. Het volstaat het voertuig naast of over de lader te parkeren om de lading te starten. Deze verrichting is eenvoudig, veilig en gebruiksvriendelijk.

ETEC is betrokken geweest bij verschillende onderzoeksprogramma's rond inductieve lading, waarbij verschillende technologieën werden vergeleken.

In het kader van het Europese EVIAC project werd door ETEC een nieuwsoortige asymmetrische lader ontwikkeld van het "chained ring" type.


SUBAT project

Image © AdamMcLean

SUBAT is een Europees project waar tractiebatterijen voor elektrisch aangedreven voertuigen worden vergeleken op technologisch, ecologisch en economisch vlak. De coördinatie van dit project wordt door ETEC waargenomen.

Subat website

©2007-2021 • Vrije Universiteit Brussel • Vakgroep ETEC • Pleinlaan 2 • 1050 Elsene • 02/6292804 •