De introductie van milieuvriendelijke voertuigen, in het kader waarvan de
elektrische aandrijftechnieken een vooraanstaande rol spelen, moet beschouwd
worden als element van een globaal beleid van duurzame ontwikkeling in het
vervoer.
Onderzoeksonderwerpen als transport-
en verkeersbeleid verlenen aldus een brede maatschappelijke
dimensie aan de activiteiten van ETEC.
Milieurating van voor voertuigen (Ecoscore)
Op basis van een "well-to-wheel" analyse werd de impact op
- Broeikaseffect
- Luchtkwaliteit (gezondheid en ecosystemen)
- Geluidshinder
berekend en geïntegreerd in een éénduidige rating, namelijk de Ecoscore.
De methodologie is toepasbaar op
- oude en nieuwe voertuigen
- voertuigen met alternatieve brandstof (LPG, aardgas, biobrandstof, ...)
voertuigen met alternatieve aandrijving (Hybride, elektrische, ...)
Rapporten:
Bijkomende documenten:
Terug naar boven
Waterstof
Terug naar boven
Invloed rijgedrag op voertuigemissies (RoB)
Invloed op brandstofverbruik en emissies door :
- Voertuigaspecten zoals
- Bandenspanning
- Airco
- Bagagerek
- Grootte van de motor
- Enz.
- Rijgedrag
- Verkeerstechnische maatregelen
- Zone 30
- Groene golf
- Verkeersdrempels
- Rotonde
Rapporten:
Terug naar boven
Airco systemen in voertuigen
-
Analyse van de directe en indirecte emissies van Airco systemen in functie van de gebruikte koelvloeistof
- Gezondheidseffecten
- Directe en indirecte kosten
- Meerverbruik in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Rapporten:
Terug naar boven
Verkeers- en Emissiesimulatie (EmiTraffic)
Een verkeersimulatieprogramma (TRIPS) werd gekoppeld met
- een dynamisch voertuigsimulatieprogramma (VSP)
- statische emissiefactoren (COPERT)
om beleidsmaatregelen ter bevordering van de introductie van elektrische voertuigen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te evalueren:
- Parkeer- en toegangstolsystemen in het stadscentrum voor thermische voertuigen
- Automatische car-sharing systemen met elektrische voertuigen
- Goederendistributiecentra met elektrische bestelwagens
Rapporten:
Terug naar boven